Dünya Bankası’ndan, Türkiye’nin düşük karbonlu demir yolu ağı finansmanı

Anadolu Ajansı (AA)

Avrupa Birliği (AB) 2026 yılından itibaren karbon yoğun ürünlere tarifeler uygulamaya başlayacak.

Bu karar doğrultusunda Türk ihracatçılarının karbon ayak izini azaltmanın yollarını aranıyor.

Dünya Bankası İcra Direktörleri Kurulu, Türkiye’nin elektrikli demir yolu taşımacılığını yaygınlaştırmaya yönelik çabalarını desteklemek için 660 milyon dolarlık finansmanı onayladı.

Bankadan yapılan açıklamada, Doğu Türkiye Orta Koridor Demiryolu Geliştirme Projesi’nin, Türkiye’nin mevcut sınırlı demir yolu ağının en eski bölümlerinden birinin genişletilmesine ve modernize edilmesine yardımcı olacağı aktarıldı.

Açıklamada, Türkiye’nin, ülke genelinde mal hareketinin daha verimli bir şekilde gerçekleştirilmesine, ihracatın desteklenmesine, istihdam yaratılmasına ve sera gazı emisyonlarının azaltılmasına yardımcı olacak elektrikli demir yolu taşımacılığını yaygınlaştırmaya yönelik çabalarını desteklemek için 660 milyon dolarlık finansmanın onaylandığı bildirildi.

DİZEL MOTORLU TRENLER YERİNE TAMAMEN ELEKTRİKLİ VE MODERN BİR DEMİR YOLU HATTI

Proje kapsamında, dizel motorlu trenler yerine Sivas’ın Divriği ilçesi ile Kars arasındaki bağlantının 660 kilometrelik tamamen elektrikli ve modern bir demir yolu hattıyla genişletileceği belirtilen açıklamada, 4 ili kapsayacak projeyle demir yolu güzergahında yaşayan yaklaşık 600 bin kişinin refahının sağlanacağına, aynı zamanda bunun yerel firmalara ve tarım işletmelerine önemli bir destek olacağına işaret edildi.

YÜK TAŞIMA KAPASİTESİ ARTACAK

Açıklamada, proje tamamlandığında demir yolunun yük taşıma kapasitesinin, yıllık yaklaşık 750 bin tondan 20 milyon tona çıkacağı kaydedildi.

Türkiye’de mal taşımacılığının yaklaşık yüzde 95’inin kara yolu ile gerçekleştirildiği hatırlatılan açıklamada, projenin ulaşım sürelerini ve lojistik maliyetlerini azaltacağı ve Türkiye’nin batısı ile doğusu arasındaki bağlantı olanaklarını iyileştireceği vurgulandı.

SERA GAZI EMİSYONLARI AZALACAK

Açıklamada, kara yolu ile yük taşımacılığının, ulaştırma sektöründen kaynaklı sera gazı emisyonlarının yaklaşık yüzde 50’sinden sorumlu olduğu belirtilerek, yük taşımacılığının karbonsuzlaştırılmasının, Türkiye ekonomisinin karbonsuzlaştırılması ve küresel ticarette rekabetçi kalmak isteyen ihracatçılar başta olmak üzere Türk sanayisinin sera gazı emisyonlarının azaltılması bakımından büyük önem taşıdığı ifade edildi.

KARBON EMİSYONU ÖNLENECEK

Açıklamada, 2030’da projenin tamamen uygulamaya girmesiyle yıllık 72 bin 332 tonluk karbon emisyonunun önlenmesi ve 2060 yılı itibarıyla bu rakamın 245 bin 835 tona çıkmasının beklendiği bildirildi.

Bankanın açıklamasında, yolcu ve yük taşımacılığı için bağlantı olanaklarının geliştirilmesinin, projenin gerçekleştirileceği ve ekonomik refah açısından ulusal ortalamaların gerisinde kalan Sivas, Erzincan, Erzurum ve Kars illerinde önemli sosyoekonomik faydalar sağlamasının beklendiği belirtildi.

Açıklamada, bu illerin aşırı hava olaylarına da oldukça fazla maruz kaldığı, dolayısıyla taşkın, heyelan ve orman yangınları gibi olayların etkilerine dayanabilecek dirençli bir altyapıya olan ihtiyacın ön plana çıktığı kaydedildi.

DOĞU TÜRKİYE ORTA KORİDOR DEMİRYOLU GELİŞTİRME PROJESİ

Dünya Bankası’nın Türkiye’de Orta Koridor’un genişletilmesini desteklemek için başka kalkınma ortaklarıyla birlikte çalıştığı aktarılan açıklamada, Doğu Türkiye Orta Koridor Demiryolu Geliştirme Projesi için hükümet tarafından sağlanan finansmana ek olarak İslam Kalkınma Bankası ve Asya Kalkınma Bankası tarafından da ilave finansman sağlandığı anımsatıldı.

DEMİR YOLU BAĞLANTILARI MODERNİZE EDİLECEK

Açıklamada görüşlerine yer verilen Dünya Bankası Türkiye Ülke Direktörü Humberto Lopez, “Türkiye, demir yolu bağlantılarını modernize ederek ve genişleterek, yerel ekonomileri canlandırma ve yetersiz hizmet alan bölgelerde istihdam yaratma, ülkenin lojistik merkezi olma amacına katkıda bulunma ve ulaştırma sektörünün karbon salımını azaltma gibi çeşitli stratejik hedefler doğrultusunda ilerleme kaydedebilir.” ifadesini kullandı.

“BÖLGELERİN KALKINMASINA VE İSTİHDAMA DESTEK SAĞLAYACAK”

Dünya Bankası Proje Ekibi Liderlerinden Murad Gürmeriç de “Proje, ekonomik açıdan geride kalmış bölgelerle iklime dirençli bağlantı olanaklarını iyileştirerek ve bu şekilde istihdam yaratarak, piyasalara daha iyi erişim imkanları sağlayarak, kadınlar, gençler ve kırılgan durumdaki topluluklar için önemli faydalar sunma potansiyeline sahiptir.” değerlendirmesinde bulundu.

Kaynak: Anadolu Ajansı (AA)

Related Posts

Elektrikli oto pazarının lideri TOGG oldu! İşte en fazla satılan markalar

Togg, Türkiye’de elektrikli otomobil pazarında yılın ilk yarısında gerçekleştirdiği 17 bin 101 satış ve yüzde 20 pazar payıyla marka sıralamasına ilk sırada yer aldı.

Böyle vurgun görülmedi! Pamukla devleti dolandırmışlar!

Aydın’ın Söke ilçesinde, sahte belgelerle devletin pamuk destekleme priminden haksız kazanç sağlandığı ortaya çıktı. Yürütülen soruşturma kapsamında 248 milyon lira kamu zararına yol açtığı iddia edilen 8 şüpheliden 3’ü tutuklandı. SAHTE KANTAR …

Görenler gözlerini ovuşturdu!

1980’den 2003’e kadar üretilen ilk nesil Fiat Panda , hiçbir zaman ferahlık ile eşanlamlı olmadı. 3,41 metre uzunluğunda, 1,49 metre genişliğinde ve 1,43 metre yüksekliğinde olan bu araç, sade bir tasarıma ve işlevselliğe sahip mütevazı bir şehir …

Memur-Sen’den ‘yetersizlik’ tepkisi! Refah payı ve ek zam talebi…

Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, 2025 Haziran ayı enflasyon rakamlarının açıklanmasının ardından memur maaşlarında refah payı ve iyileştirme yapılması gerektiğini vurguladı. Yalçın, yaptığı açıklamada, “Enflasyon artış hızı düşse de maaşlardaki …

ÖTV’de gizli zam gerçeği: Elektrikli otomobillerin fiyatları arttı

Çinli üretici BYD, Temmuz fiyat listesini güncelledi. Yılın otomobili seçilen elektrikli Seal U EV’ye 765 bin TL’lik dev zam geldi. Model, yüzde 10’luk ÖTV diliminden yüzde 40’a yükseldi; donanımda ise hiçbir değişiklik yapılmadı

Araç kredisi çekmek isteyenler yandı! 400 bin TL’nin faizi havada uçtu

Araç kredisi çekmeyen isteyen vatandaşlar elini taşın altına koymak zorunda kalacak. 400 bin TL’nin faizi ve geri ödemesi cep yakacak.